Για κάποιον ανεξήγητο λόγο μου μπήκε στο μυαλό να μάθω τι εισοδήματα είχε ένας καδής επί τουρκοκρατίας.
Καδής (qadi)λοιπόν ήταν ο Οθωμανός δικαστής. Ήταν κατά κανόνα Ουλεμά(Ulema) δηλαδή μελετητής του ισλαμικού νόμου(sharia) και επιδίκαζε βάσει αυτού. Ήταν βέβαια θέση μεγάλου κύρους και πολλές φορές η αρχή μιας λαμπρής καριέρας στην οθωμανική διοίκηση. Οι ουλεμά ήταν σπουδασμένοι στα μεγάλα αστικά κέντρα της αυτοκρατορίας βαθύτατοι, γνώστες του Κορανίου και κυρίως του ισλαμικού νόμου. Ήταν με σημερινή ορολογία απόφοιτοι την νομικής και θεολογικής σχολής μαζί.
Οι καδήδες δεν έπαιρναν μισθό. Το εισόδημά τους προέκυπτε από τις χρεώσεις που έκαναν για τις υπηρεσίες τους για διάφορα νομικά, συμβολαιογραφικά και διοικητικά θέματα. Προσπαθούσαν να βγάλουν όσα περισσότερα μπορούσαν και συχνά κατάφερναν να βγάλουν πολλά. Αυτό τους επέτρεπε να προσλάβουν ναϊμπ (naib), δηλαδή αντικαταστάτες/εντολοδόχους του Καδή. Αυτοί ήταν χαμηλότερα στην ιεραρχία των ουλεμά και έκαναν τη δουλειά του Καδή παίρνοντας μέρος των κερδών. Ένα σύστημα που ήταν τελικά παρόμοιο με αυτό της συλλογής των φόρων.
Πολλοί οι ουλεμά που επιθυμούσαν τη θέση του Καδή. Επί Σελίμ Γ' 5000-6000 ήταν εγγεγραμμένοι στην ιεραρχία των καδήδων ενώ οι θέσεις καδήδων στην αυτοκρατορία δεν μπορεί να ξεπερνούσαν τους 1000! Πολλοί απ'αυτούς ήταν ανίκανοι για τη θέση αφού την είχαν κερδίσει με δωροδοκίες, γνωριμίες, χάρες, ακόμη και κλέβοντας την ταυτότητα νεκρών καδήδων! Κάποιοι δεν ήταν παρά υπηρέτες υψηλόβαθμων αξιωματούχων που έπαιρναν το αξίωμα σαν χάρη από τα αφεντικά τους ενώ πολλοί δεν είχαν την κατάλληλη μόρφωση. Η δουλειά γινόταν από τους ναϊμπ αφού οι καδήδες πολλές φορές ούτε επισκέπτονταν την περιοχή της δικαιοδοσίας τους.
Αυτοί λοιπόν ήταν οι καδήδες και όπως ήταν φυσικό η κατάχρηση της θέσης τους σαν μέσω μεγιστοποίησης των κερδών τους δεν ήταν προς το συμφέρων των απλών ανθρώπων της αυτοκρατορίας. Προς το τέλος της αυτοκρατορίας τα πράγματα είχαν αλλάξει κάπως. Οι κανόνες εισδοχής στο σύστημα και διορισμού έγιναν πολύ αυστηροί και οι ναϊμπ έπαιρναν πλέον μάλλον χαμηλούς μισθούς.
Δυστυχώς δεν κατάφερα να μάθω σε πραγματικά νούμερα τι έπαιρνε ένας καδής σε σχέση ας πούμε με ένα αγρότη, ένα σιδερά και έναν πασά. Θα επανέλθω όταν μάθω.
ΥΓ. Συνειρμοί ή παραλληλισμοί με τα σημερινά κυπριακά διοικητικά πράγματα δεν μπορούν να γίνουν. Σήμερα ζούμε σε μια ανεξάρτητη, ελεύθερη και δημοκρατική Κύπρο. Αν κάποιοι αντιδημοκράτες/πραξικοπηματίες, ανομιμοποίητοι κουστωδοί ή απλά αμόρφωτοι ελληνοκύπριοι που δεν κατέχουν πτυχίο/α νομικής προσπαθήσουν να σας πουν αλλιώς, ΦΤΥΣΤΕ ΤΟΥΣ.
νομότυπος -η -ο [nomótipos] Ε5 : που είναι σύμφωνος με το τυπικό μέρος του νόμου: H διαδικασία της εκλογής δεν ήταν νομότυπη. νομότυπα ΕΠIΡΡ: H επιτροπή συγκροτήθηκε ~.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι είμαστε δαμαί στην Κύπρο. Ακολουθούμε τον ΤΥΠΟ του νόμου και το ΠΝΕΥΜΑ του νόμου πετάσσουμεν το στα σκουπίθκια. Έτσι τζαι ο Νομότυπος Παπασάββας. "Όλα έγιναν νομότυπα" είπεν ο ποθκιάντροπος.
Άισσιχτίρ!!!
ζητω σαν ανεργος αμεσω εργασια με την συνδρομη του χριστοφια.δεν ειμαι τουρκος ουτε κουρδος η ρωσσος ουτε καν κομμουνι.θελω κατι χιλιαρικα για να καμω λειζερ τα μαθκια μου.θελω να αγορασω φερρραρι περκει δικλισει καμια τζε δει με.απαιτω οι αδεφλες μου να πανε φροντιστηρια και να πληρωνει το κρατος οπως κανει με τους τουρκους εισβολεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚοίτακθα το πρόθωπο που θτον καθρέφτη και δεν μου άρεθε. Δεν μου άρεθε και ούτε του άρεθα. Δαγκωθήκαμε όπως τότεθ τότε του τότεθ και των ανεκδότων του Μπόμπου, του Τοτού και τηθ μικρήθ Αννούλαθ... Θαν θταυρωμένοΘ και γύρω μου Ρωμαίοι που έπθαχναν τον πατέρα του μωρού τηθ Ρόθμαιρηθ.
ΑπάντησηΔιαγραφή